Cara Membuat Wasiat Yang Berkesan Dengan as-Salihin Trustee Bhd

Apa lah sangat kos membuat wasiat sekitar RM1,500 banding rumah dua tingkat bernilai RM900K, BMW RM300K atau ASB RM200K

Artikel ini mengenai cara membuat wasiat yang sah
Adalah mustahak membuat wasiat yang boleh dipercayai dan berkesan

Anda sedang mencari cara membuat wasiat yang berkesan bagi mengurangkan risiko kalah di mahkamah?

Ya lah apa lah sangat kos membuat wasiat sekitar RM1,500 berbanding rumah dua tingkat bernilai RM900,000 atau BMW RM300,000 atau ASB RM200,000.

Membuat wasiat memanglah mudah, kata orang yang tak tahu, dengan penulis tepi jalan pun boleh.

Seseorang pewasiat mestilah percaya wasiat yang ditulis sah di sisi hukum syarak dan undang-undang terutama jika pewasiat bercadang mahu mewasiatkan harta kepada bukan waris. Tentu ada kemungkinan tentangan daripada waris lain.

Wasiat yang ditulis bukan sahaja betul tetapi sah dan boleh dipakai kemudian hari.

Wasiat hendaklah melantik orang dipercayai samada individu atau syarikat amanah sebagai pemegang amanah dan pentadbir harta pusaka.

Keberkesanan wasiat juga bergantung kepada cara menyimpan wasiat asal. Ini kerana wasiat boleh dibakar oleh waris terdekat jika ada hati tak betul, dengki dan tamak.

Atau waris terdekat tak mahu harta pusaka bapa atau ibu (sekadar contoh) dibahagi kepada bukan waris seperti anak angkat, anak tiri atau sepupu atau mungkin wakaf.

Siapa Yang Layak Membuat Wasiat dan Menerima Harta Yang Diwasiatkan?

dengan membuat wasiat, pewasiat boleh infak 1/3 harta ke jalan Allah seperti sumbangan kepada pusat tahfiz quran
Membuat wasiat dan sedekahkan 1/3 harta untuk jalan Allah dan pahalanya sentiasa mengalir kepada pewasiat – tak mahu ke?

Siapa pun berhak dan layak membuat wasiat asalkan ada harta, hutang atau pesanan.

Wasiat harta wajib jika hendak membahagi harta kepada bukan waris dan pewaris mahu bersedekah.

Bukan waris termasuklah anak angkat, anak tiri dan bukan waris utama. Sedekah termasuklah pewasiat hendak memberikan harta kepada jalan Allah seperti tanah atau tunai untuk membina masjid, sekolah tahfiq Quran dan perpustakaan.

Bagaimanapun, jumlah yang diwasiatkan kepada bukan waris dan sedekah tidak melebihi 1/3 daripada harta setelah ditolak semua hutang si mati, dunia dan akhirat

Ada juga pewasiat yang mewariskan harta kepada waris-waris mereka. Dalam hal ini, ia lebih berupa pesanan pewasiat kerana dalam hukum faraid tiada wasiat untuk waris. Sekiranya semua waris bersetuju dengan pesanan pewasiat, maka ia tidak menjadi isu pewarisan.

Wasiat yang berkesan hendaklah melantik wasi yang akan menjadi pemegang amanah dan mentadbir harta pusaka secara jujur. Melantik individu sebagai wasi ada risikonya jika wasi itu meninggal dunia sebelum melaksanakan tugasnya.

Oleh itu, adalah dicadangkan melantik syarikat amanah sebagai pihak yang berkecuali sebagai wasi. Dan lebih baik syarikat amanah itu amat mahir dengan pengurusan harta pusaka dan ilmu hukum faraid.

Cara Membuat Wasiat Dengan as-Salihin Trustee Bhd

Sesiapa yang mahu membuat wasiat boleh berhubung dengan mana-mana perancang harta Islam dari pejabat as-Salihin Trustee berhad.

Pelanggan boleh mencadangkan tarikh, masa dan lokasi untuk berjumpa. Berjumpa di pejabat as-Salihin pun boleh.

Berikut ialah cara membuat wasiat yang wajib anda tahu…

Harta Yang Hendak Diwasiatkan

Rumah ialah antara harta yang boleh diwasiatkan kepada bukan waris
Rumah dan kenderaan yang diwasiatkan kepada anak angkat

Pelanggan hendaklah menentukan harta yang nak diwasiatkan kepada benefisiari.

Contohnya, rumah di Jalan Tomato, Shah Alam diwasiatkan kepada anak angkat. Pewasiat mewasiatkan sejumlah RM500,000 yang tersimpan di Maybank diwasiatkan kepada Majlis Ugama Islam bagi mendirikan pusat tahfid al-Quran.

Bagi memudahkan urusan pemberian harta pusaka kemudian hari, maka pewasiat hendaklah menyertakan dokumen hak milik harta itu dan akan dilampirkan dalam wasiatnya.

Permohonan Membuat Wasiat

As-Salihin ada menyediakan borang membuat wasiat.

Dalam zaman online ini, borang membuat wasiat diisikan oleh Perancang harta.

Perancang harta ialah wakil bertauliah as-Salihin yang menguruskan permohonan wasiat sehinggalah ia ditandatangani oleh pewasiat dengan dua saksi lelaki.

Dalam borang permohonan wasiat itu, dokumen asas yang diperlukan ialah kad pengenalan wasiat, kad pengenalan anak angkat dan salinan hak milik harta yang hendak diwasiatkan.

Perlantikan Wasi Bagi Mentadbir Harta Pusaka

Membuat wasiat bukan sekadar memberi arahan tetapi ia mesti ‘boleh betindak’ bagi melaksanakan wasiat.

Pewasiat boleh mewasiatkan pewaris atau orang lain untuk menjadi wasi yang menguruskan harta pusakanya.

Dalam wasiat memberikan sejumlah harta kepada anak angkat secara biasanya pewasiat akan melantik orang yang tidak ada kepentingan dengan harta pusaka iaitu as-Salihin Trustee Berhad.

Perlantikan as-Salihin ini bagi memastikan harta pusaka ditadbirkan dengan cekap dan menunaikan hajat pewasiat – dalam konteks ini bahagian harta pusaka anak angkat.

Penyediaan Deraf Wasiat

Apabila semua maklumat diterima daripada pewasiat, perunding akan menghantarnya ke pejabat as-Salihin.

Dalam masa seminggu, perunding harta akan menerima deraf wasiat. Perunding akan menyemak deraf wasiat dan forwardkan kepada klien. Sekiranya, ada kesilapan, deraf itu akan dikembalikan kepada as-Salihin.

Selepas dibetulkan, as-Salihin akan menyediakan dokumen wasiat untuk ditandatangani.

Menandatangani Wasiat Dengan Dua Saksi Lelaki Islam

Membuat wasiat melibatkan dua orang saksi Islam
Pewasiat akan menandatangani wasiat dengan dua saksi

Pewasiat boleh menandatangani wasiat di pejabat as-Salihin atau di luar seperti di rumah dengan dua orang saksi.

Biasanya pewasiat akan menjelaskan caj yang dikenakan oleh as-Salihin pada masa wasiat ditandatangani.

Wasiat yang lengkap ditandangi akan dibawa balik ke pajabat as-Salihin untuk daftar dan rekod.

Penyerahan dan Penyimpanan Dokumen Asal Wasiat

As-Salihin akan memberi salinan pendua wasiat kepada pewasiat.

Salinan asal wasiat akan disimpan oleh as-Salihin Trustee Berhad bagi memastikan keberkesanan membuat wasiat.

Semasa penyerahan wasiat kepada pewasiat, as-Salihin akan memberikan dua Kad Wasiat.

Kad Wasiat yang mengandungi butiran wasiat dan diberikan kepada waris bagi memudahkan berhubung dengan as-Salihin kemudian hari.

Pemindaan dan Pembatalan Wasiat

Pewasiat boleh dipinda, ditambah dan membatalkan wasiat pada bila-bila masa dengan memberi tahu as-Salihin Trustee Bhd.

Sekiranya anak angkat meninggal dahulu daripada pewasiat maka bahagian wasiat untuk anak angkat yang dinamakan itu akan terbatal dengan sendirinya.

Mengapa Membuat Wasiat Dengan as-Salihin Trustee Bhd?

  • Ia ditubuhkan di bawah Akta Syarikat dan Akta Syarikat Amanah dan dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia.
  • as-Salihin Trustee Berhad ialah sebuah syarikat amanah yang menyediakan kemudahan perancang harta, pewasian, pentadbir harta pusaka dan harta amanah (terutama harta anak di bawah umur 18 tahun)
  • Syarikat amanah as-Salihin Trustee Bhd telah berada di pasaran lebih 15 tahun. Kepakaran dan kebolehpercayaan dalam menguruskan harta orang Islam tidak diragukan. 
  • Tun Salleh Abas, bekas Ketua Hakim Negara ialah pengerusi as-Salihin Trustee Bhd. Beliau seorang peguam yang mahir dalam pengurusan harta pusaka, harta sepencarian, hibah, hibah perniagaan, hibah takaful dan lain-lain produk perancangan Islam.
  • as-Salihin mempunyai Lembaga Syariahnya sendiri bagi memastikan dasar dan produk selari dengan prinsip syariah.

Hubungi Wakil as-Salihin Trustee Berhad

Sekiranya anda mahu membuat wasiat yang berkesan, sila hubungi kami pada sebarang masa.

Abd Rahaman Rasid
Telefon: 013 366 1242 Email: abdrahaman@gmail.com

Khas untuk peminat Ilmu Faraid, Hibah, Harta Sepencarian dan Wasiat. Join sekarang. Keahlian percuma terhad 1,000 orang sahaja.

Kelab Eksklusif Faraid-Hibah-HartaSepencarian-Wasiat

Langganan PERCUMA

Anda hendak mendapatkan artikel terbaharu dari blog ini mengenai Harta Pusaka, Hukum Faraid, Hibah, Wasiat dan Harta Sepencarian, sila melanggan di sini secara PERCUMA.

Artikel akan terus masuk ke email anda. Isikan email di bawah.

buku faraid yang mudah difahami

Pautan Berkaitan

Tujuh Kebaikan Membuat Wasiat Ramai Tak Tahu

Mengapa Memilih as-Salihin Trustee Berhad Dalam Urusan Perancangan Harta Dan Harta Pusaka?

Abd Rahaman Rasid ialah penulis artikel ini. Beliau seorang Perancang Harta, as-Salihin Trustee Bhd. Sebarang pertanyaan, sila hubungi 013 366 1242 atau email abdrahaman@gmail.com

Kesan Hibah Mutlak – Kesian Sedih Ibu Bapa Keluar Rumah Sehelai Sepinggang

Satu daripada cara nak bagi harta kat seseorang semasa hidup…

Sayang anak ibu bapa memberi hibah mutlak rumah kepada anak bongsu mereka.
Ibu bapa tentu akan membahagikan rumah kediaman mereka kepada salah seorang anak mereka. Tetapi, ku sangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari.

20 tahun lepas ada pasangan suami isteri terpaksa keluar rumah sehelai sepinggang selepas memberi hibah mutlak rumah kepada anak perempuannya.

Jadi kena faham betul-betul konsep hibah sebelum menghibahkan rumah atau properti lain kepada anak-anak.

Sayang Anak Jangan Bagi Hibah Mutlak

Dalam cerita di atas, sepasangan suami isteri yang sayangkan seorang anak perempuan bongsunya memberi rumah rumah dua tingkat mereka kepada anak bongsunya yang belum berkahwin.

Pemberian itu tentulah ada sebabnya. Rumah sebuah itu tempat kediaman ibu bapa yang sedang menempuh hari tua dan mengharapkan anak bongsunya itu menjaga mereka hingga ke akhir hayat.

Selepas beberapa tahun, apabila anak perempuan bongsunya itu berkahwin. Suaminya bekerja swasta dan menerima pendapatan lumayan.

Ibu-bapa anak serta menantu dan cucu hidup aman tanpa masalah.

Rumah Kena Lelong Bank

Kesah hitam berlaku selepas 5 tahun anak bongsu mereka itu berkahwin.

Satu hari bapa ini terbaca ada kertas yang tertampal di pintu pagar yang rumah mereka akan dilelong oleh bank.

Alangkah terperanjatnya si bapa membaca notis lelongan bank itu. Lantas ia bertanyakan kepada anak perempuannya itu.

Hibah Jangan Sebarang Hibah -Takut Keluar Rumah Sehelai Sepinggang

Dalam kes di atas, si bapa telah memberi hibah mutlak rumah kepada anak perempuannya itu.

Bapa dan anak telah pergi ke pajabat tanah dan si bapa memindah milik rumah itu kepada anaknya itu.

Difahamkan suami kepada anak perempuan itu telah berhenti kerja dan mahu memulakan perniagaan mencuci pejabat. Beliau tiada modal. Dan mahu meminjam daripada bank.

Oleh kerana tiada cagaran, si suami meminta isterinya itu membenarkan mencagarkan rumah mereka itu kepada bank.

Mereka mengambil RM200,000 pinjaman dengan mencagarkan rumah yang nilainya RM600,000. Loan itu digunakan bagi membesi beberapa mesin dan peralatan mencuci pejabat, bahan-bahan mencuci pejabat dan sewa menyimpan peralatan.

Difahamkan bisnes mencuci pejabat tidak berjalan seperti yang dirancangkan. Loan gagal dibayar. Setelah beberapa tahun, akibat tidak berbayar, pinjaman asal RM200k kini dah menjadi RM400K.

Rumah itu, tidak dapat diselamatkan lagi. Semua penghuni kena keluar rumah. Rumah lelong sudah ada yang punya.

Patut Buat Hibah Amanah Rumah Bukan Mutlak

Untuk mengelakkan risiko rumah dijual atau digadaikan kepada bank, maka itu sepatutnya membuat hibah amanah atau Deklarsi Hibah.

Melalui hibah amanah, si bapa tadi iaitu pemberi hibah mengistiharkan ia memberi rumahnya itu kepada anaknya. Pindah milik rumah itu kepada anaknya dibuat selepas kematian pemilik oleh syarikat pemegang amanah.

Sepanjang tempoh Deklarasi Hibah itu, pemberi hibah kita panggil pemegang amanah utama, penerima hibah kita panggil benefisiari dan syarikat amanah dipanggil pemegang amanah ganti.

Dalam tempoh Deklarasi Hibah itu bapa itu menjaga rumah itu atas kapasiti pemegang amanah utama.

Apabila pemegang amanah utama meninggal, pemegang amanah ganti iaitu syarikat amanah akan memindah milik rumah itu kepada benefisiari.

Hubungi Perancang Harta as-Salihin Trustee Berhad

Sekiranya anda mahu membuat hibah amanah dengan as-Salihin Trustee Berhad, sila hubungi saya:

Abd Rahaman Rasid
Perancang Harta
as-Salihin Trustee Bhd
013-366 1242 atau abdrahaman@gmail.com

Khas untuk peminat Ilmu Faraid, Hibah, Harta Sepencarian dan Wasiat. Join sekarang. Keahlian percuma terhad 1,000 orang sahaja.

Kelab Eksklusif Faraid-Hibah-HartaSepencarian-Wasiat

Langganan PERCUMA

Anda hendak mendapatkan artikel terbaharu dari blog ini mengenai Harta Pusaka, Hukum Faraid, Hibah, Wasiat dan Harta Sepencarian, sila melanggan di sini secara PERCUMA.

Artikel akan terus masuk ke email anda. Isikan email di bawah.

Pengertian Hibah Mutlak, Hibah Amanah – Mana Terbaik?

Bagaimana Perjanjian Harta Sepencarian Disediakan?

Pengertian Hibah Mutlak, Hibah Amanah – Mana Terbaik Dan Berkesan?

Satu daripada cara nak bagi harta kat seseorang semasa hidup…

Pengertian hibah mutlak tak sama dengan hibah amanah. Adanya unsur amanah dalam proses pindah milik.
Tentu seronok anak dapat hibah kebun durian masa bapa masih hidup. Tak lah berebut harta pusaka kemudian hari. Durian tengah mahal pula.

Ramai yang kurang jelas pengertian hibah mutlak dan bezanya dengan hibah amanah walaupun pada asasnya kedua hibah ini ialah pemberian dari pemberi hibah kepada penerima hibah.

Jom kita lihat pengertian hibah mutlak itu dulu kerana semua orang tahu.

Pengertian Hibah Mutlak

Pengertian hibah mutlak ialah pemberian terus atau serta merta dari pemberi hibah kepada penerima hibah.

Sebagai contohnya, seorang anak menghadiahkan sebuah jam tangan kepada bapanya.

Dalam contoh lain, seorang bapa memberi sebidang tanah kepada anaknya dan pergi ke pejabat tanah untuk memindah milik tanah itu.

Kedua-dua contoh di atas ialah hibah mutlak. Pengertian hibah melibatkan empat rukun (syarat) iaitu :

  1. Pemberi hibah
  2. Penerima hibah
  3. Harta atau benda yang dihibahkan (diberikan)
  4. Ijab dan kabul – iaitu ada pihak yang menawar dan ada pihak yang menerimanya.

Implikasi Hibah Mutlak – Pengertian Pemberian Terus

Hibah mutlak ini kesannya serta merta ke atas pemilikan harta itu.

Dalam contoh di atas, apabila si bapa menandatangi borang pindah milik bagi memberi harta itu kepada anaknya, maka anak itu terus mendapat harta itu serta merta tanpa sebarang halangan atau syarat.

Begitu juga pemberi hibah (bapa) ia tidak ada hak ke atas harta itu termasuk faedah-faedah dari harta itu. Jika tanah itu kebun durian, maka bapa itu tidak ada hak ke atas hasil kebun selepas memberi kepada anaknya itu.

Pengertian Hibah Amanah

Macam saya sebut pada permulaan, hibah mutlak dan hibah amanah pada asasnya punya pengertian yang sama – iaitu pemberian daripada seorang kepada seorang.

Yang bezanya ialah hibah amanah ini ada unsur amanah sebelum harta itu bertukar milik daripada pemilik kepada penerima harta hibah.

Bagaimana Deklarasi Hibah Berfungsi

Dalam membuat hibah amanah kita memerlukan dua benda penting, iaitu syarikat amanah dan dokumen Deklarasi Hibah. Pemberi hibah dan penerima sudah tentulah pihak berkepentingan dalam hibah amanah.

Melalui dokumen Deklarasi Hibah, pemberi hibah mengistiharkan ia bersetuju memberi hartanya kepada penerima hibah dan membuat pindah milik harta dibuat selepas kematiannya. Ini kerana pemberi hibah masih pemilik sebenar (legal owner) hartanya itu.

Sepanjang tempoh Deklarasi Hibah itu, pemberi hibah kita panggil pemegang amanah utama, penerima hibah kita panggil benefisiari dan syarikat amanah dipanggil pemegang amanah ganti.

Dalam tempoh Deklarasi Hibah itu, pemilik menjaga hartanya itu atas kapasiti pemegang amanah utama.

Apabila pemilik (pemegang amanah utama) meninggal, pemegang amanah ganti iaitu syarikat amanah akan mengambil alih tanggungjawap pemegang amanah.

Dan seperti yang dinyatakan dalam Deklarasi Hibah dan kuasa yang ada pada syarikat amanah, syarikat amanah ini akan memindah milik harta ini kepada benefisiari yang akan menjadi pemilik baru.

Jadi ini bertepatan dengan pengistiharan pemilik asal memberikan hartanya kepada pihak yang beliau mahukan.

Apa Dia Kekuatan Hibah Amanah Yang Wajib Kita Tahu

Orang yang membuat hibah amanah ini kebanyakannya mahu harta dibahagikan semasa hidup lagi walaupun syarikat amanah akan memindahkan harta kepada penerima hibah selepas kematiannya.

Ini kerana proses pemindahan harta hibah tidak ada kaitan dengan pentadbiran harta pusaka harta yang lain.

Proses pembahagian harta pusaka mungkin makan masa 6 bulan hingga 2 tahun kerana ia melibatkan kerjasama dan persetujuan semua waris, belum kira mereka yang ada dua atau tiga keluarga melalui perkahwinan.

Semoga artikel ini dapa meningkatkan kefahaman akan pengertian hibah.

Hubungi Perancang Harta as-Salihin Trustee Berhad

Sekiranya pembaca ingin mendapatkan penjelasan mengenai pengertian hibah amanah dengan as-Salihin Trustee Berhad, sila hubungi saya:

Abd Rahaman Rasid
Perancang Harta
as-Salihin Trustee Bhd
013-366 1242 atau abdrahaman@gmail.com

Khas untuk peminat Ilmu Faraid, Hibah, Harta Sepencarian dan Wasiat. Join sekarang. Keahlian percuma terhad 1,000 orang sahaja.

Kelab Eksklusif Faraid-Hibah-HartaSepencarian-Wasiat

Langganan PERCUMA

Anda hendak mendapatkan artikel terbaharu dari blog ini mengenai Harta Pusaka, Hukum Faraid, Hibah, Wasiat dan Harta Sepencarian, sila melanggan di sini secara PERCUMA.

Artikel akan terus masuk ke email anda. Isikan email di bawah.

Membuat Wasiat – Tujuh Kebaikan Anda Patut Tahu

Bagaimana Perjanjian Harta Sepencarian Disediakan?

Hibah Perniagaan Cara Bisnes Diwariskan Kepada Anak Tanpa Ikut Faraid

Mengapa hibah tidak tertakluk kepada hukum faraid apabila pemilik meninggal secara tiba-tiba?

Adakah Ali Telah Membuat Hibah Perniagaan Kepada Anaknya?

Adakah Encik Ali yang sedang menjalankan bisnes dan bercadang mahu mewariskan perniagaannya kepada anaknya dengan cara membuat hibah perniagaan.

Sebagai permulaan, elok kita tengok apa akan terjadi jika Encik Ali tidak membuat hibah.

Hibah ibrat sediakan payung sebelum hujan bagi penerusan perniagaan.
Hibah – ibarat sediakan payung sebelum hujan

Apa Terjadi Kepada Bisnes Ali Apabila Beliau Meninggal Tanpa Membuat Hibah?

– Tanpa dokumen hibah, harta En Ali secara automatik menjadi harta pusaka.

– Pemilikan harta En Ali secara automatik berpindah kepada waris-waris.

– Maka semua akaun bank En Ali terbeku

– Perniagaan beliau akan terbubar dengan sendirinya bagi kerana ia perniagaan tunggal. Jika perniagaan perkongsian ia pun sama status macam perniagaan tunggal.

– Lesen perniagaan En Ali mungkin terbatal

– Kontrek perniagaan mungkin ditamatkan kerana ketiadaan rakan kongsi

– Aset perniagaan akan terbeku dan menjadi harta pusaka yang menjadi rebutan waris.

– Perniagaan akan mati kerana ahli keluarga En Ali mungkin tidak berminat meneruskan perniagaan arwah.

Hibah Untuk Kesinambungan Bisnes

En Ali mungkin ada beberapa pilihan agar perniagaannya diwarisi oleh kaum keluarganya. Satu daripada caranya ialah membuat hibah amanah perniagaan.

Hibah amanah perniagaan dibuat untuk pastikan bisnes En Ali terus diwarisi oleh kaum keluarga selepas beliau meninggal.

Dalam hibah, proses pemindahan perniagaan telah dilakukan semasa En Ali hidup dengan syarikat amanah sebagai pemegang amanah bagi memastikan proses perpindahan aset dan liabiliti berjalan lancar.

Apabila En Ali meninggal waris beliau yang dinamakan sebagai benefisiari akan meneruskan bisnes tanpa gangguan waris lain.

Konsep Asas Hibah Dalam Perniagaan

Hibah perniagaan ialah cara memindahkan perniagaan seseorang usahawan kepada waris yang ditetapkan.
Hibah ialah cara meminndahkan perniagaan seseorang usahawan kepada waris yang ditetapkan

Konsep hibah perniagaan berbeza antara perniagaan tunggal, perkongsian, perkongsian liabiliti terhad (limited liability partnership, LLP) dan syarikat sendirian berhad.

Ini kerana ada entiti yang melibatkan hibah aset dan ada yang melibatkan hibah hak milik (shareholding).

Di sini saya hanya terangkan konsep asas hibah perniagaan sahaja. Kita gunakan perniagaan En Ali tadi.

Semasa hidup En Ali tentukan siapa ahli keluarga beliau yang akan mewarisi perniagaannya.

Katakan, En Ali mahu mewariskan kepada Ahmad, anak sulungnya.

Apabila En Ali membuat hibah – bermakna semasa hidup beliau mengistiharkan hasrat beliau untuk menyerahkan perniagaannya kepada Ahmad.

En Ali ialah pemberi hibah dan anaknya penerima hibah atau benefisiari.

En Ali masih sehat dan meneruskan perniagaan atas kapasiti pemegang amanah bagi pihak benefisiari Ahmad.

Dalam masa yang sama En Ali melantik syarikat amanah sebagai pemegang amanah ganti.

Apabila En. Ali meninggal, maka syarikat amanah akan mengambil tanggungjawap En Ali sebagai pemegang amanah.

Pemegang amanah ganti maka dengan kuasa yang diberikan oleh En Ali, akan memindahkan hak milik perniagaan itu kepada benefisiari, iaitu anak En. Ali.

Kini anak anda pemilik sah perniagaan yang anda warisi.

Hibah perniagaan ialah antara alternatif terbaik pindahkan perniagaan kepada waris tanpa melalui proses pembahagian harta pusaka
Hibah ialah antara alternatif terbaik pindahkan aset bisnes kepada waris tanpa melalui proses pembahagian harta pusaka

Ada Beberapa Kelebihan Hibah Perniagaan

  • Hibah amanah perniagaan mudah dibuat. Penyedia kemudahan ini (syarikat amanah) memerlukan sijil pendaftaran perniagaan atau dokumen mengenai hak milik pegangan saham syarikat.
  • Perniagaan harian tidak terganggu walaupun dengan kematian pemilik. Ini kerana syarikat amanah selaku pemegang amanah ganti akan memindahkan hak milik perniagaan kepada penerima hibah.
  • Perpindahan perniagaan kepada benefisiari tidak terganggu dengan proses pembahagian harta pusaka yang lain milik si mati. Ini kerana hibah dibuat semasa hidup, jadi ia bukan harta pusaka si mati.
  • Pembahagian dividen dan bonos yang telah distiharkan oleh syarikat tidak terbeku dengan kematian pemilik kerana ia bukannya harta pusaka.
  • Kontrek dan perolehan tender perniagaan tidak terganggu dengan kematian pemilik kerana perniagaan telah pun dihibahkan kepada benefisiari.
  • Hibah dapat mengelakkan perebutan hak milik perniagaan apabila pemilik meninggal dunia. Ini kerana dengan hibah, harta perniagaan ini tidak diketegorikan sebagai harta pusaka.

Anda Mahu Membuat Hibah Untuk Perniagaan?

Anda mempunyai perniagaan tunggal, perkongsian, perkongsian liabiliti terhad (LLP), syarikat sendirian berhad dan syarikat berhad? Anda mahu membuat hibah?

Untuk itu, sila hubungi saya, Abd Rahaman Rasid (Perunding as-Salihin Trustee Bhd) ditalian 013 366 1242 atau email abdrahaman@gmail.com untuk perbincangan.

Khas untuk peminat Ilmu Faraid, Hibah, Harta Sepencarian dan Wasiat. Join sekarang. Keahlian percuma terhad 1,000 orang sahaja.

Kelab Eksklusif Faraid-Hibah-HartaSepencarian-Wasiat

Langganan PERCUMA

Anda hendak mendapatkan artikel terbaharu dari blog ini mengenai harta pusaka, hukum faraid, hibah, wasiat dan harta sepencarian, sila melanggan di sini secara PERCUMA.

Artikel akan terus masuk ke email anda. Isikan email di bawah.

Abd Rahaman Rasid ialah penulis artikel ini. Beliau seorang Perancang Harta, as-Salihin Trustee Bhd. Sebarang pertanyaan, sila hubungi 013 366 1242 atau email abdrahaman@gmail.com

Bagaimana Menyediakan Hibah Yang Berkesan?

Maznah Hamid Tinggalkan Legasi Keusahawanan

Kicap Jalen milik Jalil Long Ramai Tak Tahu

Pentadbir Harta Pusaka – Masalahnya Ialah Pengurusan Harta Pusaka

Pembahagian harta pusaka mengikut hukum faraid bukanlah isu. Isu atau masalah sebenar ialah melantik dan memilih pentadbir harta pusaka yang jujur dan berkemampuan.

Perbalahan dan perebutan harta pusaka di kalangan ahli keluarga hanyalah implikasi dan akibat dari kegagalan melantik pentadbir harta pusaka.

Bukan mudah waris nak uruskan harta pusaka yang terbeku selepas kematian ahli keluarga.

Bayangkan jika harta si mati melebihi RM2 juta kena pergi Mahkamah Tinggi, kena pakai lawyer, kena datang bicara kuasa.

Perkara Yang Menghantui Waris Mengenai Harta Pusaka

Jika harta si mati melebihi RM2 juta ia akan dibicarakan di Mahkamah Tinggi.
Jumlah harta pusaka melabihi RM2 juta akan diputuskan oleh Mahkamah Tinggi

Perkara-perkara yang selalui menghantui waris selepas kematian arwah:

  • Orang yang ada masa nak uruskan harta pusaka arwah?
  • Emak ada simpan senarai aset arwah?
  • Engkau tahu ke hutang si arwah? Siapa yang nak uruskan simpanan bank?
  • Along boleh uruskan hutang bank dan kad kredit si mati
  • Angah kau kenal lawyer yang ada pengalaman uruskan harta pusaka di Mahkamah Tinggi?
  • Berapa kos kena bayar dahulu kepada peguam untuk buka fail? RM5,000 atau RM10,000
  • Kat sini siapa boleh mendahulukan kos guaman
  • Siapa ahli keluarga yang boleh dipercayai mengurus dan membahagi harta arwah
  • Arwah kahwin dua dan ada anak-anak, siapa yang boleh tolong jumpa isteri nombor dua dan anak-anak mereka?
  • Boleh tanya imam masjid tu tahu ke dia hukum faraid?

Temubual CEO As-Salihin Trustee Bhd Mengenai Pengurusan Harta

Jom kita mendengar temu bual dengan CEO as-Salihin Trustee mengenai pengurusan harta pusaka.

CEO as-Salihin Trustee Bhd

Wasiat – Kaedah Terbaik Melantik Pentadbir Harta

Wasiat ialah satu dokumen yang dibuat oleh pewasiat mengenai pengurusan harta selepas kematiannya. Wasiat boleh dibuat dengan as-Salihin Trustee Berhad.
Wasiat ialah satu dokumen yang dibuat oleh pewasiat mengenai pengurusan hartanya selepas kematiannya

Membuat wasiat adalah cara terbaik menguruskan harta pusaka. Ini kerana dalam wasiat, pewasiat boleh menamakan sesiapa sebagai pentadbir harta pusaka dan pemegang amanah.

Pentadbir yang cekap hendaklah mengetahui perkara yang perlu dilakukan dengan harta pusaka.

Ini termasuklah menjelaskan semua hutang si mati dan membahagikan baki harta kepada waris mengikut hukum faraid atau sebarang persetujuan antara waris-waris.

Apa Pentingnya Wasiat?

Pada hari ini wasiat dikaitkan dengan pentadbiran harta pusaka – siapakah yang layak menguruskan harta pusaka yang terbeku selepas kematian pewasiat.

Pada prinsipnya waris yang melantik satu atau orang pentadbir yang akan mentadbir dan membahagi harta pusaka kepada waris yang berhak selepas dijelaskan hutang si mati.

Bagaimanapun di Malaysia, pembahagian harta pusaka adalah tertakluk kepada undang-undang yang sedia ada.

Jika jumlah harta si mati melebihi RM2 juta, maka pembahagiannya diputuskan oleh Mahkamah Tinggi.

Bila berhadapan dengan mahkamah kita kena melantik peguam syariah kerana mereka yang berhadapan dengan hakim.

Melantik As-Salihin Trustee Bhd Sebagai Pentadbir Harta Pusaka

Membuat wasiat dan melantik as-Salihin sebagai pentadbir harta pusaka atau wasi adalah langkah yang bijak.

As-Salihin Trustee Bhd telah berada lebih 15 tahun di pasaran. Pengalaman itu membolehkan as-Salihin melaksanakan tugas sebagai wasi lebih cekap dan berkesan.

Waris-waris tidak perlu bersusah payah menguruskan harta pusaka si mati. Waris-waris tidak perlu turun naik Mahkamah Tinggi untuk membahagi harta pusaka.

Perlantikan pihak luar sebagai pentadbir harta pusaka ada risikonya. Ini terutama mereka tidak mempunyai pengalaman dalam menguruskan harta pusaka.

Risiko lain ialah ada kemungkinan pihak luar ini sibuk dan melambat-lambatkan kes untuk di bawa ke mahkamah.

Waris juga tak mahu risiko kes tuntutan ini terbiar apabila pihak luar meletakkan jawatan dalam tempat dia kerja dan berpindah ke tempat kerja lain atau bertukar profesion.

Kos pengurusan yang dikenakan oleh as-Salihin adalah telus dan munasabah. Bila kita melantik orang luar, ada kemungkinan kita dikenakan caj yang yang tidak munasabah.

Mereka yang bijak disyor membuat wasiat dengan as-Salihin Trustee Berhad atau syarikat amanah lain. Ini bagi mempastikan kecekapan pengurusan harta pusaka dapat dibahagikan kepada semua waris dalam masa yang paling cepat.

Anda Ingin Membuat Wasiat?

Sekiranya anda memutuskan mahu membuat wasiat dengan as-Salihin Trustee Berhad, sila hubungi kami:

Abd Rahaman Rasid
Perancang Harta
as-Salihin Trustee Bhd
Tel: 013 366 1242 Email: abdrahaman@gmail.com

Khas untuk peminat Ilmu Faraid, Hibah, Harta Sepencarian dan Wasiat. Join sekarang. Keahlian percuma terhad 1,000 orang sahaja.

Kelab Eksklusif Faraid-Hibah-HartaSepencarian-Wasiat

Langganan PERCUMA

Anda hendak mendapatkan artikel terbaharu dari blog ini mengenai Harta Pusaka, Hukum Faraid, Hibah, Wasiat dan Harta Sepencarian, sila melanggan di sini secara PERCUMA.

Artikel akan terus masuk ke email anda. Isikan email di bawah.

Enam Dalil Anda Patut Membuat Wasiat

Mengapa Memilih as-Salihin Trustee Berhad Dalam Urusan Perancangan Harta Dan Harta Pusaka?

Panduan Membuat Wasiat Yang Terbaik Dengan as-Salihin Trustee Bhd

Siapa yang harus menyimpan surat wasiat supaya tidak hilang dan dimusnahkan oleh waris yang dengki?

Artikel ini menyediakan panduan membuat wasiat supaya ianya sah dikuatkuasakan nanti/.
Adalah mustahak membuat wasiat yang boleh dipercayai dan berkesan

Anda sedang mencari panduan membuat wasiat yang terbaik dan boleh dipercayai?

Membuat wasiat memanglah mudah.

Bagaimanapun, pewasiat hendaklah yakin wasiat yang ditulis sah di sisi hukum syarak dan undang-undang terutama jika pewasiat mewasiatkan satu pertiga hartanya kepada bukan waris.

Wasiat yang ditulis bukan sahaja betul tetapi sah dan boleh dipakai.

Wasiat hendaklah melantik orang dipercayai samada individu-individu atau syarikat amanah sebagai pemegang amanah dan pentadbir harta pusaka.

Keberkesanan wasiat juga bergantung kepada keselamatan menyimpan wasiat asal. Wasiat yang hilang dan dimusnahkan oleh waris yang dengki boleh menghalang niat pewasiat.

Siapa Yang Berhak Membuat Wasiat dan Menerima Harta Yang Diwasiatkan?

Pewasiat boleh membuat wasiat tunai atau bangunan atau tanah bagi pembenaan dan pembesaran sekolah tahfiq quran.
Sekolah tahfiq Quran sentiasa memerlukan sumbangan anda!

Siapa pun berhak dan layak membuat wasiat asalkan ada harta, hutang atau pesanan.

Wasiat harta wajib jika hendak membahagi harta kepada bukan waris dan pewaris mahu bersedekah.

Bukan waris termasuklah anak angkat, anak tiri dan bukan waris utama. Sedekah termasuklah pewasiat hendak memberikan harta kepada jalan Allah seperti tanah atau tunai untuk membina masjid, sekolah tahfiq Quran dan perpustakaan.

Bagaimanapun, jumlah yang diwasiatkan kepada bukan waris dan sedekah tidak melebihi 1/3 daripada harta setelah ditolak semua hutang si mati, dunia dan akhirat

Ada juga pewasiat yang mewariskan harta kepada waris-waris mereka. Dalam hal ini, ia lebih berupa pesanan pewasiat kerana dalam hukum faraid tiada wasiat untuk waris. Sekiranya semua waris bersetuju dengan pesanan pewasiat, maka ia tidak menjadi isu pewarisan.

Wasiat yang berkesan hendaklah melantik wasi yang akan menjadi pemegang amanah dan mentadbir harta pusaka secara jujur. Melantik individu sebagai wasi ada risikonya jika wasi itu meninggal dunia sebelum melaksanakan tugasnya.

Oleh itu, adalah dicadangkan melantik syarikat amanah sebagai pihak yang berkecuali sebagai wasi. Dan lebih baik syarikat amanah itu amat mahir dengan pengurusan harta pusaka dan ilmu hukum faraid.

Panduan Membuat Wasiat Dengan as-Salihin Trustee Bhd

Sesiapa yang mahu membuat wasiat boleh berhubung dengan mana-mana perancang harta Islam dari pejabat as-Salihin Trustee berhad.

Pelanggan boleh mencadangkan tarikh, masa dan lokasi untuk berjumpa. Berjumpa di pejabat as-Salihin pun boleh.

Berikut ialah asas panduan membuat wasiat yang wajib anda tahu…

Harta Yang Hendak Diwasiatkan

Rumah ialah antara harta yang boleh diwasiatkan
Rumah dan kenderaan yang diwasiatkan kepada anak angkat

Pelanggan hendaklah menentukan harta yang nak diwasiatkan kepada benefisiari.

Contohnya, rumah di Jalan Tomato, Shah Alam diwasiatkan kepada anak angkat. Pewasiat mewasiatkan sejumlah RM500,000 yang tersimpan di Maybank diwasiatkan kepada Majlis Ugama Islam bagi mendirikan pusat tahfid al-Quran.

Bagi memudahkan urusan pemberian harta pusaka kemudian hari, maka pewasiat hendaklah menyertakan dokumen hak milik harta itu dan akan dilampirkan dalam wasiatnya.

Permohonan Membuat Wasiat

As-Salihin ada menyediakan borang membuat wasiat.

Dalam zaman online ini, borang membuat wasiat diisikan oleh Perancang harta.

Perancang harta ialah wakil bertauliah as-Salihin yang menguruskan permohonan wasiat sehinggalah ia ditandatangani oleh pewasiat dengan dua saksi lelaki.

Dalam borang permohonan wasiat itu, dokumen asas yang diperlukan ialah kad pengenalan wasiat, kad pengenalan anak angkat dan salinan hak milik harta yang hendak diwasiatkan.

Perlantikan Wasi Bagi Mentadbir Harta Pusaka

Membuat wasiat bukan sekadar memberi arahan tetapi ia mesti ‘boleh betindak’ bagi melaksanakan wasiat.

Pewasiat boleh mewasiatkan pewaris atau orang lain untuk menjadi wasi yang menguruskan harta pusakanya.

Dalam wasiat memberikan sejumlah harta kepada anak angkat secara biasanya pewasiat akan melantik orang yang tidak ada kepentingan dengan harta pusaka iaitu as-Salihin Trustee Berhad.

Perlantikan as-Salihin ini bagi memastikan harta pusaka ditadbirkan dengan cekap dan menunaikan hajat pewasiat – dalam konteks ini bahagian harta pusaka anak angkat.

Penyediaan Deraf Wasiat

Apabila semua maklumat diterima daripada pewasiat, perunding akan menghantarnya ke pejabat as-Salihin.

Dalam masa seminggu, perunding harta akan menerima deraf wasiat. Perunding akan menyemak deraf wasiat dan forwardkan kepada klien. Sekiranya, ada kesilapan, deraf itu akan dikembalikan kepada as-Salihin.

Selepas dibetulkan, as-Salihin akan menyediakan dokumen wasiat untuk ditandatangani.

Menandatangani Wasiat Dengan Dua Saksi Lelaki Islam

Proses menandatangani wasiat melibatkan dua saksi
Pewasiat akan menandatangani wasiat dengan dua saksi

Pewasiat boleh menandatangani wasiat di pejabat as-Salihin atau di luar seperti di rumah dengan dua orang saksi.

Biasanya pewasiat akan menjelaskan caj yang dikenakan oleh as-Salihin pada masa wasiat ditandatangani.

Wasiat yang lengkap ditandangi akan dibawa balik ke pajabat as-Salihin untuk daftar dan rekod.

Penyerahan Dokumen Wasiat

As-Salihin akan memberi salinan pendua wasiat kepada pewasiat. Salinan asal wasiat akan disimpan oleh as-Salihin.

Semasa penyerahan wasiat kepada pewasiat, as-Salihin akan memberikan dua Kad Wasiat.

Kad Wasiat yang mengandungi butiran wasiat dan diberikan kepada waris bagi memudahkan berhubung dengan as-Salihin kemudian hari.

Pemindaan dan Pembatalan Wasiat

Pewasiat boleh dipinda, ditambah dan membatalkan wasiat pada bila-bila masa dengan memberi tahu as-Salihin Trustee Bhd.

Sekiranya anak angkat meninggal dahulu daripada pewasiat maka bahagian wasiat untuk anak angkat yang dinamakan itu akan terbatal dengan sendirinya.

Mengapa Patut Membuat Wasiat Dengan as-Salihin Trustee Bhd?

  • as-Salihin Trustee Berhad adalah sebuah syarikat amanah Islam yang menyediakan kemudahan perancang harta, pewasian dan pentadbir harta pelanggannya.
  • Syarikat amanah telah berada di pasaran lebih 15 tahun, jadi kepakaran dan kebolehpercayaan dalam menguruskan harta orang Islam tidak diragukan. 
  • Ia ditubuhkan di bawah Akta Syarikat dan Akta Syarikat Amanah dan dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia.
  • Tun Salleh Abas, bekas Ketua Hakim Negara ialah pengerusi as-Salihin Trustee Bhd. Beliau seorang yang mahir dalam pengurusan harta pusaka, harta sepencarian, hibah dan lain-lain produk perancangan Islam.
  • as-Salihin mempunyai Lembaga Syariahnya sendiri bagi memastikan dasar dan produk selari dengan prinsip syariah.

Hubungi Wakil as-Salihin Trustee Berhad

Sekiranya tuan puan memerlukan maklumat lanjut mengenai cara membuat wasiat, sila hubungi saya pada sebarang masa.

Abd Rahaman Rasid
Telefon: 013 366 1242 Email: abdrahaman@gmail.com

Khas untuk peminat Ilmu Faraid, Hibah, Harta Sepencarian dan Wasiat. Join sekarang. Keahlian percuma terhad 1,000 orang sahaja.

Kelab Eksklusif Faraid-Hibah-HartaSepencarian-Wasiat

Langganan PERCUMA

Anda hendak mendapatkan artikel terbaharu dari blog ini mengenai Harta Pusaka, Hukum Faraid, Hibah, Wasiat dan Harta Sepencarian, sila melanggan di sini secara PERCUMA.

Artikel akan terus masuk ke email anda. Isikan email di bawah.

Pautan Berkaitan

Tujuh Kebaikan Membuat Wasiat Ramai Tak Tahu

Mengapa Memilih as-Salihin Trustee Berhad Dalam Urusan Perancangan Harta Dan Harta Pusaka?

Abd Rahaman Rasid ialah penulis artikel ini. Beliau seorang Perancang Harta, as-Salihin Trustee Bhd. Sebarang pertanyaan, sila hubungi 013 366 1242 atau email abdrahaman@gmail.com

Buat Wasiat Anak Angkat – Dapatkan Panduan Yang Betul Dari Syarikat Amanah

Siapa pula yang diwasiatkan supaya anak angkat tidak terlepas dari mendapat harta pusaka?

Anda sedang mencari panduan membuat wasiat untuk anak angkat?

Membuat wasiat untuk anak angkat dengan as-Salihin Trustee Berhad bukanlah susah.

Yang susah, ibu bapa angkat tidak membuat wasiat sebelum mati.

Artikel mengenai panduan membuat wasiat anak angkat dengan syarikat amanah as-Salihin Trustee berhad
Wasiat ialah permintaan pewasiat mengenai hartanya dan ia berkuatkuasa selepas kematian pewasiat

Wasiat hanyalah satu dokumen yang menyatakan apa harta yang hendak diberikan oleh ibu bapa angkat kepada anak angkatnya.

Dokumen wasiat bukanlah persetujuan yang mutlak. Selagi pewasiat masih hidup, wasiat seperti juga insurans hayat – ia tidak ada nilainya di segi undang-undang. Wasiat hanya berkuatkuasa selepas kematian ibu bapa angkat sahaja.

Hak Anak Angkat Ke Atas Harta Pusaka Ibu Bapa Angkat

Anak angkat mempunyai hak ke atas harta pusaka ibu bapa kandung tetapi tidak ke atas harta ibu bapa angkatnya. Ini kerana anak angkat bukan waris kerana tidak mempunyai pertalian darah dengan ibu bapa angkatnya.

Bagaimanapun, dengan wasiat, anak angkat berhak menerima maksimum 1/3 daripada ibu bapa angkatnya tanpa boleh ditentang oleh waris.

Wasiat harta melebihi 1/3 harta dibolehkan sekiranya semua waris bersetuju.

Panduan Membuat Wasiat Anak Angkat Dengan as-Salihin Trustee Bhd

Ibu bapa angkat yang mahu membuat wasiat untuk anak angkat boleh berhubung dengan perancang harta Islam dari pejabat as-Salihin Trustee berhad.

Ibu bapa boleh mencadangkan tarikh, masa dan lokasi untuk berjumpa. Berjumpa di pejabat as-Salihin pun boleh.

Berikut ialah panduan asasnya:

Harta Yang Hendak Diwasiatkan

Ibu bapa hendaklah menentukan secara spesifik harta yang nak diwasiatkan kepada anak angkatnya.

Contohnya, rumah di Jalan Bayam di Petaling Jaya diwasiatkan kepada anak angkat. Atau, wang sejumlah RM100,000 diwasiatkan kepada anak angkat.

Bagi memudahkan urusan pemberian harta pusaka kemudian hari, maka pewasiat hendaklah menyertakan dokumen hak milik harta itu dan akan dilampirkan bersama dengan wasiat.

Permohonan Membuat Wasiat Anak Angkat

As-Salihin ada menyediakan borang membuat wasiat. Dalam zaman online ini, borang membuat wasiat diisikan oleh Perancang harta atau agen as-Salihin.

Dalam borang permohonan wasiat itu, dokumen penting yang diperlukan ialah kad pengenalan wasiat, kad pengenalan anak angkat dan salinan hak milik harta yang hendak diwasiatkan.

Perlantikan Wasi Bagi Mentadbir Harta Pusaka

Membuat wasiat bukan sekadar pewasiat memberi arahan tetapi mesti ‘boleh bertindak’ bagi melaksanakan wasiat itu.

Pewasiat boleh mewasiatkan pewaris atau orang lain untuk menjadi wasi yang menguruskan harta pusakanya.

Dalam wasiat memberikan harta kepada anak angkat biasanya pewasiat akan melantik orang yang tidak ada kepentingan dengan harta pusaka iaitu contohnya syarikat amanah seperti as-Salihin Trustee Berhad.

Perlantikan syarikat amanah sebagai wasi bagi memastikan harta pusaka ditadbirkan dengan cekap dan menunaikan hajat pewasiat.

Penyediaan Deraf Wasiat Anak Angkat

Apabila semua maklumat diterima daripada pewasiat, Perancang harta akan menyerahkan semua maklumat pewasiat kepada pejabat as-Salihin untuk disediakan deraf wasiat.

Biasanya tidak lebih seminggu, perancang harta akan menerima email bagi menyemak deraf pertama wasiat.

Perancang harta akan menyemak deraf wasiat dari segi arahan pewasiat. Sekiranya, ada kesilapan, deraf itu akan dikembalikan kepada as-Salihin.

Apabila Perancang harta berpuas hati dengan deraf wasiat, Perancang harta akan memanjangkannya kepada pewasiat untuk menyemak dan memberi persetujuan. Jika ada pindaan, perancang harta akan berhubung dengan pejabat as-Salihin untuk pembetulan.

Selepas dibetulkan deraf wasiat, as-Salihin akan menyediakan dokumen wasiat untuk ditandatangani.

Menandatangani Wasiat Dengan Dua Saksi

Wasiat boleh ditandatangani di pejabat as-Salihin atau di luar seperti di rumah pewasiat asalkan ada dua saksi lelaki Islam.

Biasanya pewasiat akan menjelaskan caj yang dikenakan oleh as-Salihin pada masa wasiat ditandatangani.

Wasiat yang lengkap ditandangi akan dibawa balik ke pajabat as-Salihin untuk daftar dan rekod.

Penyerahan Dokumen Wasiat

As-Salihin akan membuat salinan wasiat untuk diberikan kepada pewasiat. Salinan asal wasiat akan disimpan oleh as-Salihin untuk kegunaan masa depan.

Semasa penyerahan wasiat kepada pewasiat, as-Salihin akan memberikan dua Kad Wasiat.

Kad Wasiat yang mengandungi butiran wasiat ini boleh diberikan kepada waris terdekat bagi memudahkan waris berhubung dengan as-Salihin bila tiba masanya.

Pemindaan dan Pembatalan Wasiat

Pewasiat boleh meminda dan membatalkan wasiat pada bila-bila masa dengan memberitahu as-Salihin.

Mengapa Membuat Wasiat Dengan as-Salihin Trustee Bhd?

  • as-Salihin Trustee Berhad adalah sebuah syarikat amanah Islam yang menyediakan kemudahan perancang harta, pewasian dan pentadbir harta pelanggannya.
  • Syarikat amanah ini telah berada di pasaran lebih 15 tahun, jadi kepakaran dan kebolehpercayaan dalam menguruskan harta orang Islam tidak diragukan. 
  • as-Salihin ditubuhkan di bawah Akta Syarikat dan Akta Syarikat Amanah dan dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia.
  • Institusi ini dipengerusikan oleh Tun Salleh Abas, bekas Ketua Hakim Negara. Beliau sangat mahir dalam pengurusan harta pusaka, harta sepencarian, hibah dan lain-lain produk perancangan Islam.
  • as-Salihin mempunyai Lembaga Syariahnya sendiri bagi memastikan dasar dan produk selari dengan prinsip syariah.

Hubungi Wakil as-Salihin Trustee Berhad

Sekiranya tuan puan memerlukan maklumat lanjut mengenai wasiat anak angkat, sila hubungi saya pada sebarang masa.

Abd Rahaman Rasid
Telefon: 013 366 1242 Email: abdrahaman@gmail.com

Khas untuk peminat Ilmu Faraid, Hibah, Harta Sepencarian dan Wasiat. Join sekarang. Keahlian percuma terhad 1,000 orang sahaja.

Kelab Eksklusif Faraid-Hibah-HartaSepencarian-Wasiat

Langganan PERCUMA

Anda hendak mendapatkan artikel terbaharu dari blog ini mengenai Harta Pusaka, Hukum Faraid, Hibah, Wasiat dan Harta Sepencarian, sila melanggan di sini secara PERCUMA.

Artikel akan terus masuk ke email anda. Isikan email di bawah.

Pautan Berkaitan

Cara Membuat Wasiat Dengan Syarikat Amanah As-Salihin Trustee Bhd

Ada 5 Pilihan Pemberian Harta Kepada Anak Angkat Ibu Bapa Wajib Tahu!

Bayangkan Jika Anda Meninggal Esok, Bagaimana Nasib Anak Angkat Tanpa Wasiat?

Abd Rahaman Rasid ialah penulis artikel ini. Beliau seorang Perancang Harta, as-Salihin Trustee Bhd. Sebarang pertanyaan, sila hubungi 013 366 1242 atau email abdrahaman@gmail.com

Isteri Gembira Mendapat Harta Sepencarian Tanpa Turun Naik Mahkamah

Kenapa dah bercerai dan dimadukan baru nak tuntut harta sepencarian?

Selalu sangat kita baca kesah pertelingkahan harta sepencarian antara isteri dengan bekas suami…

Kerap kita baca di akhbar isteri yang diceraikan membawa tuntutan harta sepencarian ke mahkamah. Ada yang gagal, ada yang berjaya. Tapi lebih banyak gagal dari berjaya.

Isteri kerap kecewa apabila ditinggalkan  suami samada selepas penceraian, kematian suami atau dimadukan.
Jika tahu jalannya, tentu tidak bersedih…

Yang gagal mungkin kerana isteri tidak dapat membuktikan yang beliau ada hak ke atas harta bekas suaminya. Yang berjaya pula tidak semestinya mendapat 100% apa yang dituntutnya.

Bukan semua kes tuntutan harta milik bersama ini di bawa ke mahkamah. Sebab, ada isteri yang diceraikan tidak mampu membayar kos guaman peguam syariah, jadi tuntutan harta tinggal mimpi sahaja.

Kadang-kadang tak sempat nak buat tuntutan ke mahkamah apabila berlaku campur tangan ibu bapa pasangan ke atas harta kerana tamak dan dengki.

Jom kita lihat empat senario di bawah di mana isteri selalu teraniaya dalam mendapat sebahagian daripada harta atas nama suami.

1. Suami Menceraikan Isteri Tanpa Belas Kasihan

Hak harta pusaka isteri daripada suami terbatal selepas bercerai kerana isteri bukan lagi waris melalui perkahwinan.
hartPenceraian tidak semuanya akan gagal…

Penceraian hidup menyebabkan terputus hak perwarisan harta pusaka suami isteri.

Ini bermakna apabila berlaku kematian suami selepas penceraian, maka bekas isteri tidak ada hak ke atas harta pusaka bekas suami.

2. Berpoligami Boleh Merugikan Isteri Tua

Biarkan suami berpoligami asalkan isteri tua jangan bertambah rugi.
hartSuami berpoligami jangan sampai merugikan hak isteri tua…

Apabila suami berpoligami, isteri pertama selalunya akan teraniaya. Ini kerana ada harta yang dikumpul semasa bahagia semasa isteri tua mungkin terlepas kepada isteri kedua.

Isteri pertama mungkin mencuba menuntut di mahkamah tetapi sudah terlewat apabila rumah itu telah dipindah milik kepada isteri muda.

3. Hak Isteri 1/8 Apabila Suami Meninggal

Hak isteri ke atas harta pusakan suami ialah 1/8 jika ada anak. Tanpa anak harta pusaka yang isteri dapat ialah 1/4.
Di bawah Faraid, hak isteri 1/8 ke atas harta pusaka suami atau 1/4 jika tiada dikurniakan anak

Apabila suami meninggal, hak isteri ke atas harta pusaka suami ialah 1/8.

Jika diberi peluang, tentulah isteri mahu lebih 1/8. ini kerana selepas suami meninggal, isteri akan menjaga anak, menyediakan kediaman dan persekolahan anak.

4. Pasangan Tidak Dikurniakan Anak

Jika pasangan tiada anak, apabila suami meninggal, hak isteri ke atas harta pusaka suami ialah 1/4. Baki harta 3/4 akan difaraidkan kepada ibu bapa suami dan adik-beradik suami.

Jika mereka ada anak, tentulah sebahagian daripada harta pusaka suami akan dapat kepada anak-anak.

Jika diberi pilihan, tentulah isteri mahu lebih 1/4 kerana pasangan ini telah mengharungi susah-senang hidup secara bersama.

Alangkah Baiknya Harta Perolehan Bersama Itu Dibahagi Semasa Hidup Bahagia

Konsep harta sepencarian sebenarnya sudah ada dalam Islam.

Dalil Al-Quran berikut dipakai sebagai sumber mengenai konsep tersebut.

“Orang lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan dan orang perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan.”

Surah Al-Nisaa 4:32

Tip Cara Mudah Isteri Mendapat Sebahagian Harta Suami Tanpa Turun Naik Mahkamah...

Harta yang diperolehi oleh pasangan semasa mereka menjadi suami isteri
Semasa bahagia, suami sepatutnya membahagi sebahagian hartanya kepada isteri

Saya nak kongsi bagaimana pasangan suami isteri boleh menyelesaikan masalah pembahagian harta sepencarian semasa mereka aman bahagia – tanpa menunggu mati, bercerai atau berpoligami.

Semasa hidup bahagia, isteri boleh mendapat lebih harta sekiranya suami bersetuju membahagikan sejumlah aset melalui perjanjian harta suami-isteri.

Perjanjian Harta Sepencarian Suami Isteri Pilihan Terbaik

Perjanjian hart antara suami dengan isteri adalah cara terbaik menguruskan harta sepencarian
Perjanjian di mana suami bersetuju membahagi harta seperti rumah kepada isterinya

Dokumen Perjanjian aset perolehan bersama atau perjanjian harta sepencarian ialah perjanjian antara suami-isteri bagi menyerahkan sebahagian aset kepada pasangannya. Dari segi undang-undang, ia berkuatkuasa pada tarikh perjanjian.

Sebagai contoh, sebuah rumah milik suami dan dengan perjanjian harta sepencarian, suami bersetuju menyerahkan 50% hak milik rumah dua tingkat kepada isterinya.

Kesan Pemilikan Harta Selepas Perjanjian Harta Sepencarian Ditandatangi

1. Jika Berlaku Penceraian, Isteri Tak Rugi Besar

Dengan perjanjian harta sepencarian, isteri akan mendapat bahagian harta suami 50% atau lebih berbanding tanpa harta jika tidak membuat perjanjian tersebut..

2. Suami Berpoligami Jangan Rugikan Isteri Pertama

Dengan perjanjian, isteri akan tetap mendapat hak suami 50% walaupun sudah dimadukan. Bagaimanapun, perjanjian harta sepencarian dibuat sebelum suami berpoligami.

Jika selepas berpoligami, ia memerlukan persetujuan semua isteri – satu keadaan yang sukar kan?

3. Suami Meninggal, Isteri Dapat 50% Harta Sepencarian dan 1/8 Harta Faraid

Dengan perjanjian harta sepencarian, isteri mendapat 50% harta sepencarian kerana ia pembahagian semasa hidup.

Isteri akan mendapat lagi 1/8 lagi daripada baki 50% harta sebagai harta pusaka.

4. Kena Reda Jika Tidak Dikurniakan Cahaya Mata

Dengan perjanjian harta sepencarian, isteri akan mendapat 50% harta sepencarian dan 1/4 daripada baki 50% sebagai harta pusaka.

Perjanjian ini dapat mengurangkan bahagian harta yang terlepas kepada famili suami.

Tiga Kebaikan Membuat Perjanjian Harta Sepencarian Yang Suami Isteri Patut Tahu!

Pertama, suami isteri akan berpuas hati dengan cara pembahagian harta kerana perjanjian dibuat atas kerelaan masing-masing.

Kedua, perjanjian ini dapat mempercepatkan proses pembahagian harta sepencarian kepada pasangan kerana ia melibatkan proses pengesahan mahkamah syariah tanpa turun naik mahkamah.

Ketiga, perjanjian harta sepencarian ini dapat mengelakkan perbalahan ahli keluarga jika berlaku kematian suami, penceraian dan suami berpoligami kerana ia pembahagian harta semasa suami hidup dan ia bukannya harta pusaka yang tertakluk kepada Hukum Faraid. 

Mengapa Membuat Perjanjian Harta Sepencarian Dengan as-Salihin Trustee Berhad

as-Salihin Trustee Berhad ialah syarikat amanah yang pakar dalam pengurusan harta pusaka orang Islam.
as-Salihin Trustee Bhd – sebagai syarikat amanah Islam terbesar yang menyediakan produk perancangan harta

Perjanjian harta serpencarian dikenali dengan Deklarasi Harta Sepencarian atau Perjanjian Aset Perolehan Bersama.

Ada beberapa sebab pasangan boleh membuat Perjanjian Aset Perolehan Bersama dengan as-Salihin Trustee Berhad, iaitu:

  • as-Salihin Tristee Bhd menerima permohonan membuat Perjanjian Aset Perolehan Bersama walaupun properti itu masih dalam pembiayaan bank.
  • Ia sebuah syarikat amanah Islam yang menyediakan kemudahan Perjanjian Aset Perolehan Bersama dan produk perancangan harta yang lain. 
  • as-Salihin telah berada di pasaran lebih 15 tahun, jadi kepakaran dan kebolehpercayaan dalam menguruskan harta orang Islam tidak diragukan. 
  • Syarikat ini ditubuhkan di bawah Akta Syarikat dan Akta Syarikat Amanah dan dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia. Jadi kreditabiliti as-Salihin tidak perlu diragukan.
  • as-Salihin dipengerusikan oleh Tun Salleh Abas, bekas Ketua Hakim Negara, seorang yang pakar dalam bidang harta sepencarian, hibah dan bentuk pembahagian harta yang lain.

Panduan Membuat Perjanjian Aset Perolehan Bersama Suami Isteri

Suami-isteri berunding dan bersetuju mengenai harta yang hendak dijadikan harta milik bersama. 

  • Suami atau isteri menghubungi Perunding as-Salihin untuk mengadakan perbincangan dan permohonan membuat Perjanjian Aset Perolehan Bersama.
  • Pasangan menyertakan salinan IC, sijil perkahwinan, geran atau S&P harta yang hendak dijadikan harta milik bersama.
  • As-Salihin akan menyediakan deraf Perjanjian dan diemailkan kepada pasangan untuk semakan dan persetujuan.
  • Pasangan akan menandatangi Perjanjian Aset Perolehan Bersama di pejabat as-Salihin Trustee Berhad.
  • Pasangan akan menyimpan satu salinan Perjanjian dan dokumen asal disimpan oleh as-Salihin Trustee Bhd. 

Hubungi Perunding Kewangan Anda

Hubungi saya Abd Rahaman Rasid 013 366 1242 atau email abdrahaman@gmail.com untuk temujanji dan penjelasan kemudahan ini.

Kami mengalukan sebarang pertanyaan di ruangan komen, dan kami akan memberi maklum balas secepat mungkin.

Khas untuk peminat Ilmu Faraid, Hibah, Harta Sepencarian dan Wasiat. Join sekarang. Keahlian percuma terhad 1,000 orang sahaja.

Kelab Eksklusif Faraid-Hibah-HartaSepencarian-Wasiat

Langganan PERCUMA

Anda hendak mendapatkan artikel terbaharu dari blog ini mengenai Harta Pusaka, Hukum Faraid, Hibah, Wasiat dan Harta Sepencarian, sila melanggan di sini secara PERCUMA.

Artikel akan terus masuk ke email anda. Isikan email di bawah.

Abd Rahaman Rasid ialah penulis artikel ini. Beliau seorang Perancang Harta, as-Salihin Trustee Bhd. Sebarang pertanyaan, sila hubungi 013 366 1242 atau email abdrahaman@gmail.com

Disclaimer: Artikel ini ditulis bagi memudahkan pemahaman produk perjanjian harta sepencarian kepada orang ramai. Perincian kemudahan ini akan diperjelaskan oleh wakil atau perunding as-Salihin Trustee Berhad sendiri semasa perbincangan.

Tuntutan Harta Sepencarian Isteri Tidak Bekerja

Ketahuilah Empat Sebab Isteri Patut Buat Perjanjian Aset Perolehan Bersama

Bahagi Harta Kepada Anak Angkat – Ibu Bapa Angkat Ada Lima Pilihan

Pilihan hari ini akan menentukan masa depan anak angkat…

Ramai ibu bapa yang memiliki anak angkat tapi tak ada idea apakah pilihan terbaik cara nak bahagi harta kepada anak angkat. Nak bagi sekarang ke, nak buat wasiat ke atau nak buat hibah.

Di sini saya tunjukkan ada lima pilihan nak bahagi harta kepada anak angkat. Artikel ini dapat membantu ibu bapa membuat keputusan terbaik

Pilihan pemberian harta kepada anak angkat ibu bapa wajib tahu!
Ada lima pilihan nak bahagi harta kepada anak angkat

1. Bahagi Harta Terus Kepada Anak Angkat

Semasa hidup lagi ibu bapa membahagi harta kepada anak angkat. Ia juga dipanggil hibah mutlak.

Ibu bapa boleh pergi ke pejabat tanah dan memindahkan nama mereka kepada anak angkat.

Atau, pergi ke pejabat ASN atau bank memindahkan pelaburan dan simpanan kepada anak angkat mereka.

2. Buat Hibah Untuk Anak Angkat

Ibu bapa boleh memberikan harta kepada anak angkat dengan cara hibah. Hibah ini dipanggil hibah amanah.

Hibah dalam konteks artikel ini ialah satu dokumen perundangan yang menyatakan ibu bapa bersetuju memberi satu harta, contohnya rumah, kepada anak angkat apabila ibu bapa meninggal dunia.

Oleh kerana hibah ialah pemberian semasa hidup, maka ia tidak dikelaskan sebagai harta pusaka, jadi ia tidak tertakluk kepada hukum Faraid. Oleh itu, waris-waris tidak boleh menghalang hibah ini kepada anak angkat.

Hibah ini ada fleksibilitinya. Sekiranya, anak angkat meninggal dahulu daripada ibu bapa angkatnya, maka harta itu boleh berpindah balik kepada ibu bapa angkatnya.

Tanpa klausa ini, harta yang dihibahkan itu akan menjadi harta pusaka anak angkat. Maka waris kepada anak angkat iaitu ibu bapa kandungnya berhak ke atas harta pusaka ini.

Hibah boleh juga dibatalkan dengan persetujuan ibu bapa dengan anak angkat itu, jika klausa ini dimasukkan ke dalam dokumen hibah.

3. Memberi Harta Kepada Anak Angkat Melalui Amanah Hayat (Living Trust)

cara memberi harta kepada anak angkat melalui amanah hayat
Syarikat amanah yang menguruskan pembahagian harta ibu bapa kepada anak angkatnya melalui surat ikatan amanah

Ibu bapa boleh membahagikan harta kepada anak angkat melalui Amanah Hayat. Bukan sahaja harta malah hasil-hasil yang diperolehi dari harta itu seperti sewaan dan keuntungan pelaburan pun boleh diberikan kepada anak angkat.

Konsep Amanah Hayat ialah bagaimana seseorang atau ibu bapa itu mengurus dan memindahkan harta dari satu generasi ke satu generasi dengan licin tanpa gangguan sebarang kematian pemilik harta atau waris-warisnya. Atau, Amanah Hayat ini dapat meminimumkan risiko perebutan harta pusaka ibu bapa.

Amanah Hayat biasanya melibatkan syarikat amanah selaku pemegang amanah kepada pemilik harta itu.

Dalam Amanah Hayat pemilik harta akan memindahkan secara legal sejumlah harta ibu bapa kepada syarikat amanah.

Dengan surat ikatan amanah (trust deed) antara ibu bapa dan syarikat amanah, ibu bapa menyatakan dengan jelas apa yang mereka mahu syarikat amanah itu lakukan.

Dalam konteks ini, melalui surat ikatan amanah, ibu bapa yang membuat Amanah Hayat boleh memindahkan sejumlah harta kepada anak angkatnya pada satu masa atau memberikan sebarang faedah kewangan daripada harta dan pelaburan.

4. Buat Wasiat Bahagi Harta Kepada Anak Angkat

wasiat bahagi harta untuk anak angkat
Dengan wasiat ibu bapa boleh membahagi 1/3 harta kepada anak angkat

Membuat wasiat ialah pilihan paling mudah nak bahagi harta kepada anak angkat.

Dengan berwasiat, hukum Islam membenarkan harta pusaka diberikan kepada bukan waris maksimum 1/3 daripada baki harta. Baki harta bermaksud ia harta setelah ditolak hutang-hutang si mati semasa hidup.

Oleh kerana anak angkat bukan waris, dengan wasiat ia berhak mendapat harta pusaka maksimum 1/3 yang tidak boleh ditentang oleh waris. Jika wasiat pembahagian harta melebih 1/3 ia memerlukan persetujuan semua waris.

1. Serahkan Kepada Takdir Bahagi Harta Kepada Anak Angkat

Ibu bapa angkat tidak membuat perancangan semasa hidup mengenai perancangan pembahagian harta kepada anak angkatnya – serahkan kepada takdir dan biarkan keadaan yang menentukan.

Apabila ibu bapa angkat meninggal, terpulanglah kepada waris nak bahagi harta atau tidak kepada adik angkatnya itu.

Apakah Pilihan Terbaik Ibu Bapa Untuk Anak Angkat?

Pilihan ibu bapa ialah bergantung kepada kehendaknya sendiri terhadap masa depan anak angkatnya. Ini kerana setiap pilihan di atas ada kekuatan dan kelemahannya setelah mengambil kira faktor waris yang ada dan jumlah aset yang ibu bapa ada.

Sekiranya ibu bapa atau anak angkat memerlukan penerangan lanjut, sila hubungi saya:

Abd Rahaman Rasid
as-Salihin Trustee Berhad
Tel/wasap: 013 366 1242
Email: abdrahaman@gmail.com

Mengapa Dengan as-Salihin Trustee Bhd?

  • as-Salihin Trustee Berhad adalah sebuah syarikat amanah Islam yang menyediakan kemudahan Perancangan harta Islam, pemegangan amanah dan pentadbir harta pelanggan.
  • Syarikat amanah ini telah berada di pasaran lebih 15 tahun, jadi kepakaran dan kebolehpercayaan dalam menguruskan harta orang Islam tidak diragukan. 
  • as-Salihin ditubuhkan di bawah Akta Syarikat dan Akta Syarikat Amanah dan dikawal selia oleh Bank Negara Malaysia. Jadi kreditabiliti as-Salihin tidak perlu diragukan.
  • Ia dipengerusikan oleh Tun Salleh Abas, bekas Ketua Hakim Negara, seorang yang pakar dalam bidang harta sepencarian, hibah dan bentuk pembahagian harta yang lain.

Khas untuk peminat Ilmu Faraid, Hibah, Harta Sepencarian dan Wasiat. Join sekarang. Keahlian percuma terhad 1,000 orang sahaja.

Kelab Eksklusif Faraid-Hibah-HartaSepencarian-Wasiat

Langganan PERCUMA

Anda hendak mendapatkan artikel terbaharu dari blog ini mengenai Harta Pusaka, Hukum Faraid, Hibah, Wasiat dan Harta Sepencarian, sila melanggan di sini secara PERCUMA.

Artikel akan terus masuk ke email anda. Isikan email di bawah.

Pautan berkaitan:

Bayangkan Jika Anda Meninggal Esok, Bagaimana Nasib Anak Angkat Tanpa Wasiat?

Panduan Membuat Wasiat Anak Angkat

Hak Anak Angkat Terhadap Harta Pusaka Melalui Wasiat

Abd Rahaman Rasid ialah penulis artikel ini. Beliau seorang Perancang Harta, as-Salihin Trustee Bhd. Sebarang pertanyaan, sila hubungi 013 366 1242 atau email abdrahaman@gmail.com

Nasib Malang Anak Angkat Tanpa Wasiat Harta Dari Ibu Bapa Angkat

Anak angkat pun macam anak kandung. Itulah perasaan dan kasih sayang yang ditunjukkan kepada bayi lagi.

Ramai ibu bapa yang memerlihara kanak-kanak ini sejak umur sehari lagi.

Tentulah kasih sayang yang dicurahkan kepada kanak-kanak ini sama seperti anak kandung juga, lebih-lebih pasangan yang tidak dikurniakan anak.

Tetapi, adakah kasih sayang terhadap anak peliharaan itu berterusan hingga ke syurga? Itu yang mereka harapkan!

Anak angkat berhak mendapat harta pusaka dengan adanya wasiat
Anak ini biasanya diambil sebaik sahaja selepas bersalin – foto hiasan

Sejak kecil, anak ini hingga dewasa diberikan didikan ugama, disekolahkan, diberikan pakaian dan makanan yang cukup. Setiap bulan ibu bapa menabung untuk budak ini demi masa depannya.

Dan dari masa dibawa anak ini berjumpa dengan saudara mara supaya nampak ini seperti kaum keluarga sendiri.

Kanak-kanak ini seperti anak kandung akan menyayangi ibu bapa angkat mereka. Jika beliau seorang anak perempuan tentu banyak membantu ibunya di dapur. Jika anak lelaki tentu banyak membantu bapanya ke ladang, ke sawah dan ke pasar.

Bila anak ini sudah bekerja, mereka pasti berjasa kepada kedua ibu bapanya – membeli hadiah hari jadi bapanya itu dan kasih sayang.

Adakah Ibu Bapa Telah Merancang Masa Depan Anak Angkat Ini?

Kebanyakan ibu bapa mempunyai harta, sekurang-kurangnya sebiji rumah, ada simpanan di bank, dan ibu pula mempunyai seutas rantai emas.

Jika pasangan tidak mempunyai anak, ada yang telah memberikan harta kepada anak angkat mereka siang-siang lagi.

Ramai juga kanak peliharaan ini ‘dapat habuk’ selepas kematian ibu-bapa mereka.

Harta pusaka akan direbut oleh waris. Ini kerana semasa hidup, ibu-bapa tidak memberikan harta kepada anak angkat atau tidak membuat wasiat.

Ini tentu satu kesedihan kepada anak yang dipelihara sejak bayi lagi!

Anak Angkat Tiada Hak Terhadap Harta Pusaka Ibu Bapa

Dari segi Faraid, anak ini memang tidak layak mendapat harta pusaka ibu bapa kerana beliau bukannya waris.

Sekiraya ibu bapa ini tidak membuat wasiat, semua harta akan menjadi hak waris – biasanya adik beradik kedua ibu bapa ini.

Dengan Wasiat, Anak Angkat Berhak Dapat 1/3 Harta Pusaka

contoh wasiat as-salihin trustee berhad
Anak ini layak mendapat 1/3 harta pusaka jika ada wasiat

Ramai ibu bapa tak sedar mereka boleh membahagikan harta pusaka kepada anak angkat dengan syarat membuat wasiat.

Ikut Hukum Faraid, ibu bapa ini boleh membahagikan harta maksimum 1/3 kepada bukan waris – khususnya anak angkat dalam kes ini.

Malah, dari segi susunan, anak ini akan dapat dahulu 1/3 harta pusaka. Baki 2/3 akan dibahagikan waris ibu bapa, biasanya adik-beradik.

Wasiat Berkuatkuasa Selepas Kematian

Ada ibu bapa takut membuat wasiat kerana seolah-olah wasiat akan mengikat mereka.

Wasiat tidak ada nilainya semasa hidup, dan ia hanya berkuatkuasa selepas kematian. Malah, semasa hidup wasiat itu boleh dipinda atau dibatalkan.

Cara Membuat Wasiat Untuk Anak Angkat

Ibu bapa boleh membuat wasiat dengan mana-mana badan atau syarikat amanah yang berpengalaman dalam perancangan harta orang Islam.

Sekiranya, ibu-bapa mahu membuat wasiat dengan as-Salihin Trustee berhad, sila hubungi saya selaku wakil as-Salihin Turstee Bhd.

As-Salihin Trustee Berhad – Ada Sediakan Kemudahan Membuat Wasiat

as-Salihin Trustee Berhad ada menyediakan kemudahan membuat wasiat
as-Salihin Trustee Berhad Turut Menyediakan Khidmat Membuat Wasiat

As-Salihin Trustee Berhad ialah sebuah syarikat amanah Islam yang telah berada di pasaran selama 15 tahun. Ia berfungsi menyediakan perkhidmatan perancangan harta orang Islam seperti dokumen wasiat, perjanjian harta sepencarian, hibah dan amanah hayat.

Syarikat ini juga mengurus dan mentadbir harta pusaka termasuk pengagihan harta kepada kanak-kanak peliharaan ini, tidak lebih 1/3 daripada harta pusaka.

Selain menguruskan harta pusaka, as-Salihin juga badan pemegang amanah terutama menjaga harta anak-anak yang di bawah 18 tahun.

Hubungi Perancangan Kewangan Anda

Abd Rahaman Rasid
Telefon/Wasap 013 366 1242
Email: abdrahaman@gmail.com

Khas untuk peminat Ilmu Faraid, Hibah, Harta Sepencarian dan Wasiat. Join sekarang. Keahlian percuma terhad 1,000 orang sahaja.

Kelab Eksklusif Faraid-Hibah-HartaSepencarian-Wasiat

Langganan PERCUMA

Anda hendak mendapatkan artikel terbaharu dari blog ini mengenai Harta Pusaka, Hukum Faraid, Hibah, Wasiat dan Harta Sepencarian, sila melanggan di sini secara PERCUMA.

Artikel akan terus masuk ke email anda. Isikan email di bawah.

Pautan berkaitan:

Surat Wasiat Untuk Anak Angkat

Ada 5 Pilihan Pemberian Harta Kepada Anak Angkat Ibu Bapa Wajib Tahu

Panduan Membuat Wasiat Anak Angkat

Abd Rahaman Rasid ialah penulis artikel ini. Beliau seorang Perancang Harta, as-Salihin Trustee Bhd. Sebarang pertanyaan, sila hubungi 013 366 1242 atau email abdrahaman@gmail.com