Hibah Perniagaan – Cara Bisnes Diwariskan Kepada Waris Tanpa Ikut Faraid

Mengapa hibah tidak tertakluk kepada hukum faraid apabila pemilik meninggal secara tiba-tiba?

Adakah Ali Telah Membuat Hibah Perniagaan Kepada Anaknya?

Adakah Encik Ali yang sedang menjalankan bisnes dan bercadang mahu mewariskan perniagaannya kepada waris iaitu anaknya dengan memiliki hibah perniagaan?

KIta akan saksikan samada En. Ali berpandangan jauh mengenai perniagaannya, mahu mengembangkan perniagaan, dan menyayangi warisnya…

Sebagai permulaan, elok kita tengok apa akan terjadi jika En. Ali tidak membuat hibah.

Hibah ibrat sediakan payung sebelum hujan bagi penerusan perniagaan.
Hibah – ibarat sediakan payung sebelum hujan

Apa Terjadi Kepada Bisnes Ali Apabila Beliau Meninggal Tanpa Membuat Hibah?

Perniagaan En. Ali mungkin terbubar dengan kematian pemiliknya.

Antara sebabnya ialah tidak ada persefahaman keluarga mahu meneruskan perniagaan, akaun simpanan semasa perniagaan terbeku, ahli keluarga mahu tunai dan aset perniagaan diagihkan kepada waris berdasarkan faraid.

Harta perniagaan En. Ali akan menjadi harta pusaka. Pemilikan harta En. Ali secara akan berpindah kepada waris-waris kerana ia harta pusaka.

Lesen perniagaan En. Ali mungkin terbatal. Kontrek perniagaan mungkin ditamatkan kerana ketiadaan rakan kongsi

Jom tengok apa pilihan yang ada pada En. Ali.

Hibah Untuk Kesinambungan Bisnes

En. Ali ada beberapa pilihan agar perniagaannya diwarisi oleh kaum keluarganya. Satu daripada caranya ialah membuat hibah amanah perniagaan.

Hibah amanah perniagaan dibuat untuk pastikan bisnes En. Ali terus diwarisi oleh kaum keluarga selepas beliau meninggal. Tentu keluarga En. Ali merasa bangga dan beruntung terhadap keputusan yang dibuat oleh ketua keluarga itu.

Keputusan En. Ali menghibahkan perniagaan kepada pewaris perniagaan dapat mengelakkan perebutan perniagaan dan perpecahan tali ikatan kekeluargaan yang tidak ada masalah selama ini.

Dalam hibah, proses pemindahan perniagaan telah dilakukan semasa En. Ali hidup dengan syarikat amanah sebagai pemegang amanah bagi memastikan proses perpindahan aset dan liabiliti berjalan lancar.

Apabila En. Ali meninggal waris beliau yang dinamakan sebagai benefisiari akan meneruskan bisnes tanpa gangguan waris lain.

Konsep Asas Hibah Dalam Perniagaan

Hibah perniagaan ialah cara memindahkan perniagaan seseorang usahawan kepada waris yang ditetapkan.
Hibah ialah cara meminndahkan perniagaan seseorang usahawan kepada waris yang ditetapkan

Konsep hibah perniagaan berbeza antara perniagaan tunggal, perkongsian, perkongsian liabiliti terhad (limited liability partnership, LLP) dan syarikat sendirian berhad.

Ini kerana ada entiti yang melibatkan hibah aset dan ada yang melibatkan hibah hak milik (shareholding).

Di sini diterangkan konsep asas hibah perniagaan sahaja. Kita gunakan perniagaan En. Ali tadi.

Semasa hidup En. Ali tentukan siapa ahli keluarga beliau yang akan mewarisi perniagaannya.

Katakan, En. Ali mahu mewariskan kepada Ahmad, anak sulungnya.

Apabila En. Ali membuat hibah – bermakna semasa hidup beliau mengistiharkan hasrat beliau untuk menyerahkan perniagaannya kepada Ahmad.

En. Ali ialah pemberi hibah dan anaknya penerima hibah atau benefisiari.

En. Ali masih sehat dan meneruskan perniagaan atas kapasiti pemegang amanah bagi pihak benefisiari Ahmad.

Dalam masa yang sama En. Ali melantik syarikat amanah sebagai pemegang amanah ganti.

Apabila En. Ali meninggal, maka syarikat amanah akan mengambil tanggungjawap En Ali sebagai pemegang amanah.

Pemegang amanah ganti maka dengan kuasa yang diberikan oleh En. Ali, akan memindahkan hak milik perniagaan itu kepada benefisiari, iaitu anak En. Ali.

Kini anak anda pemilik sah perniagaan yang anda warisi.

Jika anaknya meninggal dahulu daripada bapanya, maka perniagaan itu kembali kepada bapanya. Mungkin bapanya akan melantik benefisiari baru.

Hibah perniagaan ialah antara alternatif terbaik pindahkan perniagaan kepada waris tanpa melalui proses pembahagian harta pusaka
Hibah ialah antara alternatif terbaik pindahkan aset bisnes kepada waris tanpa melalui proses pembahagian harta pusaka

Ada Beberapa Kelebihan Hibah Perniagaan

  • Hibah amanah perniagaan mudah dibuat. Penyedia kemudahan ini (syarikat amanah) memerlukan sijil pendaftaran perniagaan atau dokumen mengenai hak milik pegangan saham syarikat dan butiran akaun semasa perniagaan.
  • Perniagaan harian tidak terganggu walaupun dengan kematian pemilik. Ini kerana syarikat amanah selaku pemegang amanah ganti akan memindahkan hak milik perniagaan kepada penerima hibah.
  • Perpindahan perniagaan kepada benefisiari tidak terganggu dengan proses pembahagian harta pusaka yang lain milik si mati. Ini kerana hibah dibuat semasa hidup, jadi ia bukan harta pusaka si mati.
  • Pembahagian dividen dan bonos yang telah distiharkan oleh syarikat tidak terbeku dengan kematian pemilik kerana ia bukannya harta pusaka.
  • Kontrek dan perolehan tender perniagaan tidak terganggu dengan kematian pemilik kerana perniagaan telah pun dihibahkan kepada benefisiari.
  • Hibah dapat mengelakkan perebutan hak milik perniagaan apabila pemilik meninggal dunia. Ini kerana dengan hibah, harta perniagaan ini tidak diketegorikan sebagai harta pusaka.

Anda Mahu Membuat Hibah Untuk Perniagaan?

Anda mempunyai perniagaan tunggal, perkongsian, perkongsian liabiliti terhad (LLP), syarikat sendirian berhad dan syarikat berhad? Anda mahukan pelan pewarisan perniagaan yang disediakan oleh syarikat profesional?

Jika anda sayangkan perniagaan yang telah dibina bertahun dan mahukan ia terus berkembang semasa ketiadaan anda, sila hubungi saya, Abd Rahaman Rasid (Perunding as-Salihin Trustee Bhd) ditalian 013 366 1242 atau email abdrahaman@gmail.com untuk perbincangan.

Rujukan…Sebab-Sebab Orang Membuat Hibah

Khas untuk peminat Ilmu Faraid, Hibah, Harta Sepencarian dan Wasiat. Join sekarang.

Kelab Eksklusif Faraid-Hibah-HartaSepencarian-Wasiat

Abd Rahaman Rasid ialah penulis artikel ini. Beliau seorang Perancang Harta, as-Salihin Trustee Bhd. Sebarang pertanyaan, sila hubungi 013 366 1242 atau email abdrahaman@gmail.com

Sembilan Sebab Orang Membuat Hibah

Bagaimana Menyediakan Hibah Yang Berkesan?

Enam Kebaikan Membuat Hibah Perniagaan Usahawan Patut Tahu

Hibah Wasiat Faraid Harta Pusaka

Author: rahamanrasid

Konsultan dengan As-Salihin Trustee Bhd, blogger dan agen hartanah

Discover more from Blog Rahaman

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading